Mijn favoriete typemachine

Foto jaren '60: jonge dame zit achter typemachine en steekt een magneetkaart in de machine.

Foto: IBM

Text is only in Dutch.


leestijd: 4 minuten

Tijdens mijn modeopleiding krijg ik van een strenge juf 1 uur in de week typeles; een heel ander soort les dan het ontwerpen, tekenen en kleding maken waar de rest van de dagen mee is gevuld. Na een jaar typeles slaag ik met 3 x een 7 en 165 aanslagen per minuut. Best een mooie score op een mechanische typemachine. Nadat ik voor de modeopleiding ben geslaagd, ga ik op zoek naar een leuk baan.

Maar … ik vind maar geen baan ‘in de mode’. Na 1,5 jaar werkloos – in een tijd waarin iedereen werkloos lijkt te zijn (halverwege jaren ’80) – ben ik het thuiszitten zo zat dat ik steeds verder van de ‘mode’ af solliciteer. Het enige dat nog op mijn cv is overgebleven, is dat typediploma. En jawel: ik vind werk op een heuse typekamer: bij het laboratorium van Hoogovens (nu Tata Steel). De onderzoekers van de afdeling Onderzoek & Speurwerk (ja echt!) schrijven hun verslagen nog met de hand. Onleesbaar en cryptisch schrijven ze over ‘beren afschieten’ en ‘dode mannen omhalen’. En dat mocht ik typen. Voor publicaties en voor het archief.

Eerste dag

De eerste dag dat ik ga werken, moet ik een proeve van bekwaamheid doen: ik mag een handgeschreven rapport typen. Ik slaag! Ik mag blijven en ik mag hetzelfde rapport nog een keer typen op eenzelfde machine. Zo lijkt het tenminste. Maar het is een uitgebreider apparaat want onder het bureau staat een soort van toren: het geheugen van de magneetkaartmachine.

Werking machine

De machine werkt met een magneetkaart waarop je de getypte pagina’s kunt opslaan. En nog veel belangrijker: je kunt de tekst weer ophalen en afdrukken. Dat is handig als er iets gewijzigd moet worden.

Fijne typemachine

We zijn ontzettend blij met die typemachines met magneetkaart omdat:

  • hij heeft een lichte aanslag (bijna zoals een computertoetsenbord).
  • je kunt werken met verschillende lettertypen en grootte (handig voor de formules en tabellen). Ik heb nooit helemaal begrepen hoe het bolletje precies werkte, maar hoera voor internet waar ‘alles’ te vinden is: bekijk de werking van het IBM-bolletje (3:04).
  • je kunt typefouten herstellen. Ook achteraf. En ook jaren later. (Nu is dat heel gewoon.)
  • je kunt het werk opslaan. Alles werd opgeslagen: ook de fouten en de aanslagen waarmee je de fout herstelt (bijvoorbeeld tekens terug). Dat zorgde nog wel eens voor lach als het apparaat iets anders deed dan je verwachtte bij het afdrukken.

Door de jaren heen noem ik hem nog steeds de ‘magneetkaartmachine’, maar na googelen weet ik dat hij ook een echte naam heeft: IBM Mag Card II Typewriter. En de machine van de proeve van bekwaamheid IBM Selectric.

Nooit weggeweest

Eigenlijk is de typemachine nooit echt weggeweest, misschien wat uit beeld bij het grote publiek. Maar nog steeds wordt er enthousiast gewerkt met typemachines. Want het verhoogt de concentratie bij het schrijven: je moet nadenken vóór je een letter op papier zet, want eenmaal op papier is het heel wat lastiger herstellen dan met de computer. Zie:

En ook scrapbookers maken veel gebruik van typemachines bij het bewaren van herinneringen voor later. Kijk op de websites van:

Er is tegenwoordig zelfs een gloednieuwe typemachine te koop: de Typecast.

Typemachines zijn here to stay!

Wat is jouw favoriete typemachine?

Leave a Reply

